Trincomalee

8 augustus 2019 - Trincomalee, Sri Lanka

Maandagochtend vertrekken we vanuit Kandy. Het busje dat ik geregeld heb, staat een kwartiertje voor de afgesproken tijd klaar voor ons hotel, pünktlichkeit hier is haast Duits, je maakt een afspraak en het klopt, geen discussies over tijd of te betalen bedragen. In Kandy wordt volop opgebouwd voor de Pera Hera (festival) en de beveiliging van politie en leger is gigantisch, logisch, want als er ergens aanslagen te verwachten zijn dan is het de komende 10 dagen op dit Boeddhistisch feest met tienduizenden mensen. De weg door de bergen verloopt moeizaam, en na anderhalf uur hebben we slechts 50 van de 200 km afgelegd.. Maar naar mate we de bergen achter ons laten, worden de wegen beter en komen we beter vooruit. Om  13.00 u komen we in het hotel, prachtig aan een wit strand. We eten er wat, maar veel is het niet, de pizza en het bier hebben de zelfde temperatuur, beiden lauw…  Wat wel leuk is, is de traditionele visvangst op het strand voor ons, waarbij tientallen vissers een gigantisch sleepnet over honderden meters aan een linker- en een rechtertouw aan land trekken. De cadans waarmee de vissers hun voeten tegelijkertijd naar achteren zetten en bijsluiten wordt al zingend aangegeven. De vangst blijkt uiteindelijk rijkelijk, zo weten ook de zwerfhonden en kraaien, die zich al verzameld hebben om iets te snaaien..  ´s-Avonds rijden we naar de backpackerswijk, waar we in een tropische ambiance een heerlijke vis eten.

De volgende dag vroeg op, we hebben twee bootjes gehuurd om te gaan snorkelen op een onbewoond koraaleiland voor de kust, na 3 kwartier varen komen we er, en de gids geeft duidelijke uitleg waar je het koraal kunt benaderen en wat te doen en te laten. Eenmaal onder water, is het prachtig. Rode, paarse, witte en gele koralen, met duizenden gekleurde vissen in alle formaten en soorten! Alsof  je bij de lokale luxe-chinees in het aquarium gesprongen bent, maar dan over vele hectares! Onvoorstelbaar mooi! Maar de straffen op diefstal en vernieling van het koraal zijn ook niet mals: 3-5 jaar gevangenisstraf! Het werkt kennelijk… Bij het tweede tochtje zie ik een klein haaitje en we gaan naar de andere kant, hier is het minder mooi, maar wel veel vissen. Als we voor de laatste keer het koraal ingaan roept Sander me. Hij heeft een grote zeeschildpad gevonden! Ik zwem naar hem toe, en het is een beest van 80-100 cm groot. Hij zoekt tussen het koraal naar eten. Ik haal diep adem en zwem dan 4-5 meter omlaag, totdat hij verbaasd omkijkt. Ik wacht even, en als hij dan weer doorgaat met “grazen” aai ik deze grote reus over zijn schild. Mooi! Nadat we terug zijn eten we aan het strand in een boomhut, en verbrengen de rest van de dag lui aan het zwembad en strand.

Ons plan was om ook te gaan walvis-spotten op de Indische Oceaan, maar de vele forums zeggen ons dat de walvissen pas eind augustus terug zullen zijn. Ook onze gids bevestigt dat. Omdat de tocht al om 6.00 u ´s-morgens begint en er waarschijnlijk alleen dolfijnen te zien zijn, haken Jan, Sarah, Sander en ik af. Liever nog wat slapen…Margriet, Dees, Sophie en Mitchel vertrekken om 5.30 uur, en als ze om 10 u terug bij het ontbijt zijn, vertellen ze vol enthousiasme over werkelijk honderden dolfijnen die ze gezien hebben, De kalme gids heeft ze naar meer plekken gebracht met dolfijnen dan de overige agressievere spotters. Er is rond het hotel een hindoestaanse bruiloft gaande met muziek, vuurwerk, een versierde tempel etc. We bekijken alles, genieten wat en bereiden ons  langzaam voor, om morgen weer het binnenland in te reizen. Trincomale, dik de moeite waard!

IMG_7187IMG_7254e4df5994-58c4-4a5b-98a9-95345b380219IMG_7249IMG_7243e92a15e1-f27d-4cc4-a587-ceeb967102b8