Negombo en naar huis...

13 augustus 2019 - Negombo, Sri Lanka

The End...
De laatste twee dagen verblijven in Negombo, een plaatsje aan de kust, niet ver van het vliegveld. Nog even twee dagen ontspannen, want de reis was weliswaar prachtig, maar ook soms best zwaar. Zo zaten we in de 16 dagen dat we hier waren in 9 hotels en hebben we 30 uur gereisd, nog los van de safari en andere uitstapjes. Negombo is een plaatsje met veel pubs en restaurants, direct gelegen achter het strand, een beetje schreeuwerig, maar we hebben een rustig hotel met zwembad, dus alles OK. De zaterdag eten, shoppen en zwemmen we wat. De weergoden spelen weer mee, het weer zou nu slecht moeten zijn, maar de enige regen was (voor de derde dag op rij) onderweg in het busje. We boeken, onder voorbehoud van het weer, voor zondagochtend een boottochtje door de “Dutch Chanels” en de Mangroves.
De volgende ochtend is het prachtig weer, en we worden opgehaald. Negombo is weer overwegend katholiek, en wat opvalt zijn de vele kerken, Mariakapelletjes (maar dan opgeleukt met knipperende LED verlichting en lichtteksten) en bij de mensen thuis etalages met zowat alle heiligenbeelden die er bestaan, zodat het meer weg heeft van een kerststal. De boot die ons zal vervoeren is ook vol met Christelijke spreuken, dus ook vandaag moet het weer goed komen! We varen weg uit een klein grachtje, door grotere grachten onder bruggetjes, en het voelt inderdaad als een tochtje door de Amsterdamse grachten. We varen door de haven, waar honderden vissersboten in de meest felle kleuren aangemeerd liggen, helaas ook velen kapot/aan land of half gezonken, een gevolg van de Tsunami in 2004, die 30.000 slachtoffers in Sri Lanka gemaakt heeft. Na een tijdje door de Mangroves gevaren te hebben, meren we aan bij een zandbankje, waar een tafeltje en 8 stoelen worden neergezet, en we een fruitlunch krijgen, met de voetjes in het water. Leuk! We varen er naar een eilandje, waar de apen al op ons zitten te wachten (zijn ze niet hier uitgezet als toeristenattractie?), en ze krijgen het fruit wat over is, wat ze zelf op de boot komen oppikken, een levendig spektakel. Vijf keer drukt de gids ons op het hart om de dieren niet aan te raken, maar een iemand van ons kan het niet laten om de “leuke zachte staart” die binnenboord hangt heel even te aaien. De aap wordt echt agressief, begint te krijsen, laat zijn vlijmscherpe hoektanden zien en wil de aanval inzetten. Snel duwen de gidsen de boot weer het water in, waardoor de aap instinctief terugspringt naar het eiland, het loopt gelukkig goed af… Dus, Margriet, een gewaarschuwd mens telt voor twee als er de volgende keer gewaarschuwd wordt!
We bezichtigen het Nederlands fort, wat nu een gevangenis is en een bewaker met machinegeweer is zo vriendelijk ons kort een kijkje naar binnen te laten nemen, we bezoeken de vismarkt waar de tonijn en ansjovissen gepekeld liggen te drogen, zo zout dat de vogels er zelfs van afblijven. Een oude man zonder tanden legt me uit hoe dat werkt en vraagt of we uit Rotterdam komen, ik zeg nee uit Sittard, van..  Hij is fan van Feijenoord, weet dat we in Nederland rouwe haring met uitjes eten en vraagt mij een oproep te doen: “Tell all Holland-people to come to Sri Lanka, very beautifull, now very peacefull and happy” Bij deze, mensen!
We lummelen, shoppen, zwemmen en streamen de wedstrijd van Fortuna de rest van de middag. ´s-Avonds genieten we onze laatste maaltijd in Sri Lanka en vieren we het eerste punt van Fortuna, nadat we het restaurant met onze prachtige clubkleuren (zie foto) hebben laten versieren..J. We nemen het ervan met cocktails, oesters, wijn en Dees krijgt zelfs een kreeft ipv vis door een fout in de keuken! Het zit er op…
Op weg van Muscat naar München maak ik dit verslag en laat de reis bezinken. Het was een prachtige reis, Sri Lanka is prachtig! De mensen zijn vrolijk, beleefd, hulpvaardig en afspraakvast. Als je tegen een verkoper of tuktukrijder vriendelijk nee zegt en je hand afwerend omhog houdt laten ze je met rust, ze doen hun best het je naar je zin te maken en vragen bij elke maaltijd/bezienswaardigheid/rit vriendelijk of je nu “happy” bent. Het land heeft prachtige natuur en wildlife, een aangenaam klimaat, mooie stranden en prachtige bezienswaardigheden. Maar de steden en dorpen zijn rommelig met schamele huisjes, losse bekabeling en veel reclame. Ook een leuk, historisch centrum, hebben we behalve in Galle, niet gezien. Het verkeer is rommelig, in onze ogen gevaarlijk en we hebben enkele keren een grote bus al inhalend recht op ons af zien komen. Zou ik Sri Lanka aanraden? Ja, maar niet aan iedereen.  Je moet een beetje van “backpackers-stijl”/the rough way houden. De mooie plaatsen liggen vaak op meerdere uren reizen van elkaar af (je reist niet sneller dan 50 kmh gemiddeld), restaurants en sanitair voldoen vaak niet aan de hygiene standaard die wij in Nederland hebben. Maar de gerechten die je er kunt eten zijn vaak heerlijk, de prijzen zijn een klein deel van wat wij gewend zijn, en dat voor een gegrilde tonijn of reuzen gamba´s.. Het aantal bezoekers is na de aanslagen in mei helemaal ingestort, en nu waren er wel reizigers, maar veel stond leeg en was vrij. Opvallend dat er zo veel Nederlanders waren.. Komt het doordat wij zo nuchter zijn, of nog geen echte aanslag in Nederland hebben meegemaakt?
Sri Lanka was door de “Lonely Planet” (Backpackersgids) uitgeroepen tot de reisbestemming van 2019. En terecht, voor iedereen die het reizen door de soms rommelige steden en dorpjes en het af en toe afzien van comfort op de koop toe kan nemen. Per Asperum ad Astra, maar dan krijg je er ook schitterende avonturen, stranden, vrienden, plaatsen en natuur voor terug. De betekenis van “Sri Lanka”? Prachtig Eiland!

Nawoord van Jan:
Margriet en Jan danken Ivo en Dees voor de geweldige organisatie en danken de overige deelnemers  Sophie en Mitchel en Sander en Sarah voor de gezellige en leuke verblijf tijdens onze vakantie!

9962DEAF-6EFF-4D2B-B333-24FC3C79676FD3B1EB5E-B4B0-40EE-84EA-699AAF1070B1F4AF1E13-68DA-43A2-9996-3A57F4311E15E1410F5F-F667-410C-BEB9-ECAEB3AA6C7ED3B1EB5E-B4B0-40EE-84EA-699AAF1070B16C39C199-7C06-4BBA-A511-3516A29F5034EFB543A1-66D4-48C8-AEE6-84E5657B6E7C